Svar: Begrænset lyst til overgangsmad
14. februar 2023
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter er interesseret i maden. Hun vil gerne spise og vil også gerne have en ske i hånden og på den måde være en del af processen. Det er rigtig godt, det er vigtigt, at I udnytter denne interesse :)
Det er en rigtig god idé at tilbyde hende lidt mad i hånden, og det kan være en god idé at give hende ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, bløde frugtbåde og kogte grøntsagsbuketter. Det er vigtigt, at hun ikke tilbydes hårde ting som æblebåde, da de knækker let og kan sætte sig fast i halsen, og hun bør heller ikke tilbydes mad med skræl, da skrællen også kan fejlsynkes, gulerod er heller ikke nogen god idé. Men bløde appelsinbåde, som hun kan sidde og sutte saften ud af, lidt kogte buketter af broccoli og blomkål, eller f.eks. en kartoffelbåd (almindelige og søde kartofler) fra ovnen, hvis I selv spiser dette en aften, må hun gerne få. Lidt hårdkogt æg, som du spørger til, må hun også gerne få, det kunne du evt. servere sammen med lidt blød avokado.
Det er vigtigt, at hun sidder i højstol, når det er spisetid. Du må meget gerne sætte dig foran hende, så I har kontakt, og så du hjælper hende med at holde fokus omkring maden. Du må gerne sætte dig med skålen i hånden og så fange hendes opmærksomhed med din mimik, dine lyde osv. så du på den måde hjælper hende med at spise. "Hej skat, mmm mam mam mam" - lad hende spejle sig i dig, når du siger mam-mam, så åbner du naturligt munden - ind med skeen, synke og så igen "mmm mam-mam, dejlig mad" en ny ske ind i munden.
Det kan være en god idé, at du starter med at give hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte, gumle og gnaske på - og så følger efter med lidt på en ske. Det er vigtigt, at hun får begge dele, da hun er for lille til at kunne indtage det, hun ernæringsmæssigt har behov for, hvis hun skal spise det hele selv. Derfor er grød og mos vigtigt:)
Hvis hun bliver forstyrret af andre ting, så giv hende en pause, giv hende lidt at drikke og fang så hendes opmærksomhed igen "hov, der var en bil ude på vejen, bbrrr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen.. så du hele tiden forsøger at hjælpe hende med at holde fokus omkring spisningen og lader hende spejle sig i dig.
Derudover, så er det vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem skemad og mælk. Det er rigtig godt, hvis du kan skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, mad i hånden og vand af kop, når hun vågner - og så tilbydes flaske, før hun skal sove. På den måde skaber du plads i maven til både skemad og mælk. Hvis hun drikker for meget mælk, så vil hun naturligt ikke kunne spise så meget, derfor skal balancen mellem mælkeindtaget og den rigtige mad findes.
Stille og roligt skal antallet af flasker skrues ned, så hun får færre og færre flasker af gangen. Hvis hun lige nu får f.eks. 6 flasker i døgnet, så vil det være rigtig godt, at I skruer ned til 5 flasker, og når hun bliver 7 måneder lige om lidt, så vil 4 flasker være passende. De fire flasker ligger ofte godt placeret tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal have flaske formiddag og eftermiddag, her vil hun i stedet skulle tilbydes mellemmåltider.
En plan for dagen kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.
Lille flaske, som trappes ud og helt forsvinder, når hun bliver 7 måneder
Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Da jeg ved fra dine tidligere breve, at I spiser vegetarisk, er det vigtigt, at du er ekstra opmærksom på hendes indtag af æg, bønner, bælgfrugter, linser, fint hakkede nødder, frø og kornprodukter og varierer mellem så mange forskellige grøntsager som muligt.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop. I 7 måneders alderen gives et lidt større mellemmåltid her i form af flerkornsgrød med frugtmos...
Lille flaske gives lige nu, den trappes dog ud i 7 måneders alderen, hvor det lidt større mellemmåltid erstatter flasken.
Sover måske en lille powernap.
Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos. Også her er det vigtigt at variere, så meget som muligt. Tage udgangspunkt i jeres mad og medtænke f.eks. bælgfrugter, finthakkede nødder osv.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet variere dog efter, hvorvidt hun har sovet 3 lure og hvornår hun står op af sin lur.
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun tilbydes en flaske igen.
Det er godt, hvis I kan holde lidt fast i dagsrytmen - det vil sige spisetider og måden I serverer maden på. De faste spisetider vil påvirke hendes indre ur og dermed være med til at gøre hende parat til at spise, når det er spisetid. Måden maden serveres på vil skabe genkendelighed og dermed tryghed - hun ved, hvad der skal ske, når hun sættes i den høje stol, så er det spisetid.
Du må også meget gerne give hende f.eks. grøntsagsmuffin, forskellige typer grødpandekager/klatkager og lignende, så hun på den måde får noget mere blødt, som hun kan sidde med i hånden og gumle sig igennem.
Du nævner rugbrød, og når jeg anbefaler ristede rugbrødsbjælker, så er det fordi de er lidt hårde på ydersiden (godt til ømme gummer, før tænderne kommer) og bløde i midten. Samtidig vænner de hende til rugbrødssmagen. Du kan også bruge anden form for brød, som du skærer ud i stænger, som hun kan sidde med i hånden, eller det kan være ¼ bolle - og du kan komme smør, smøreost, humus eller lignende på...
Du kan også give hende falafler, som hun kan sidde med selv og gumle sig igennnem elller du kan lave veggie-deller eller lignende, som hun kan sidde med. I laver sikkert nogle gode vegetariske retter, som sagtens kan bruges som håndmad - og så suppleres der med lidt på en ske ved siden af:)
Du kan med fordel også bruge min bog "Helens bog om Børn & Mad". Selvom den ikke er vegetariske, så kan du stadig have glæde af dagsplanerne og du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2021 :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske